Vi har i flere omgange forsøgt at købe to kontorstole med navnet ‘Markus’ i Ikea, men de var udsolgt, og det var ikke muligt at få besked når stolen kommer hjem: Man bliver pænt henvist til www.ikea.dk, hvor man kan se om et givet produkt er på lager i en bestemt Ikea.
Men hvis produktet ikke er på lager, og man så gerne vil vide hvornår varen kommer på lager, hvad gør man så?
På deres websted har den en hjælpefunktion; “Spørg Anna”, men det kom jeg til at fortryde:
Anna er nemlig Ikea’s dummeste ‘medarbejder’!
Hjælpefunktionen “Spørg Anna” ser således ud (på Ikea’s site blinker hun til dig – hun vil virkelig gerne tale med dig).:
Jeg var helt forberedt på, at jeg ikke ville komme til at tale med “Anna” selv, men jeg troede naivt at min henvendelse blev besvaret af et menneske, men nej. Først skrev jeg noget i retningen af:
“Hvad er forventet leveringsdato for kontorstolen Markus. Den har stået som udsolgt de sidste par uger. Den fremgår af jeres nye katalog, så jeg går ud fra at det er noget I får på lager igen. Hvornår?”.
Svaret fra “Anna” var en henvisning for muligheden for at bestille Ikea-kataloget, så jeg gennemskuede naturligvis straks at der var tale om et automatisk svar. Og Anna genkender et par ord i dit spørgsmål og giver så et svar ud fra de par ord, uden at være intelligent nok til at genkende hele sætningen og de 20 ANDRE ord i sætningen der måske var vigtigere.
Altså er vi tilbage i de gode gamle dage med tekstbaserede adventurespil, hvor man febrilsk prøvede at gætte sig frem til netop den tekst der gav det svar man håbede på: Man skrev en tekst og håbede at lige præcist DEN tekst blev genkendt, så man kunne slå trolden ihjel, komme ind i elevatoren, eller få samlet en dims (fra Ikea?).
Første forsøg: “Forventet leveringsdato Markus”. Svar: “På din ordrebekræftelse kan du finde planlagte leveringsdato og -tidspunkt.”. Tja, nu har jeg jo ligesom ikke nogen ordrebekræftelse.
Andet forsøg: “Hvornår kommer Markus på lager”. Svar: “Hvilket produkt ønsker du at vide, hvornår vi får på lager? Oplys venligst produktnavn.” Jeg skrev sgu da Markus? Nå, i det mindste tyder det på at det ikke er umuligt at få at vide hvornår et produkt findes på lager (jeg blev klogere).
Naivt tænkte jeg at robotten kunne huske mit spørgsmål, og kun ventede på produktnavnet, så jeg skrev optimistisk kun “Markus”. Svar: “Jeg kan desværre ikke hjælpe med dette spørgsmål. Men har du andre spørgsmål om IKEA vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe. Ellers kan du se på siden, jeg har åbnet, med ofte stillede spørgsmål.”
Ok, det ER altså adventurespillet om igen. Lad os prøve med noget simpelt: “Markus Lager”. Svar: “Hvilket produkt ønsker du at vide, om vi har på lager? Oplys venligst produktnavn, som fx BILLY eller EKTORP”. MARKUS FOR HEL….! Hmm, måske skal produktnavne skrives med stort? Nej, “lager MARKUS” gav samme svar.
Herefter skrev jeg noget meget grimt til “Anna” som gav mig svaret: “Dit spørgsmål indeholder et ord eller begreb som jeg ikke kan, vil eller må svare på.” Ups :o)
Selvom det er mange år siden jeg spillede tekstbaserede adventurespil, har jeg heldigvis ikke glemt at det er bedre at snyde end at smadre sin computer, så til sidst forsøgte at jeg at bestille to kontorstole, for at se om jeg på den måde kunne få Ikea til at hoste op med en leveringsdato. Måske kunne jeg tilmed spare mig selv for en tur til Ikea?
Søgemaskinen var jo god, så jeg søgte på “Markus” som jeg havde gjort det så mange gange før, de forgangne 14 dage. Men pludselig fandtes produktet ikke? Havde jeg fornærmet “Anna” så meget at jeg ikke længere måtte købe en kontorstol? Eller havde Ikea helt opgivet at få kontorstolen hjem?
Det viste sig dog at jeg kunne finde kontorstolen ved at gå ned i kategorien kontorstole, og at søgemaskinen på sitet var begyndt at udelade søgninger på produkter (jeg kunne pludselig ikke finde nogen produkter overhovedet), men alene søgte på andre sider på webstedet.
Det bekræfter mig bare i min opfattelse af, at det er en rigtig dum idé at lave en søgemotor der både søger i produktdatabaser og almindelige sider (ja, jeg ved godt at de også ligger i en database) på et websted. En dedikeret søgemaskine til produktsøgning, tak. Så kan man da søge der hvor man har brug for at søge.
Jeg fandt som nævnt kontorstolen, og kastede mig så over onlinebestilling i håbet om at få en forventet lagerdato på den måde.
NATURLIGVIS kunne jeg ikke få lov til at bare at bestille 2 kontorstole, nej jeg skulle naturligvis oprette endnu en profil først. Suk!
Men så kom der endelig en information jeg kunne bruge: Forventet leveringsdato: Uge 39! OG samtidig kunne jeg så se hvad det ville koste at få leveret to kontorstole: 895,00 kr. NÆSTEN NIHUNDREDE KRONER for at få leveret to kontorstole!
De må da være vanvittige! For 900 kr. kan jeg tage en taxa til Ikea, og sende kontorstolene hjem i en anden taxa og selv tage en HELT TREDJE taxa hjem, og STADIG have penge til overs.
Kære Ikea: Så skriv dog at I ikke gider levere to kontorstole hjem til kunderne i stedet. Og kvæl så lige hende Anna!
Mette gjorde mig opmærksom på, at Anna kan ‘svare’ på nogle ret underlige spørgsmål. Det måtte jeg naturligvis prøve!
Først Mette’s forslag:
Jeg var naturligvis straks mere kreativ:
Så lod jeg mine frustrationer gå ud over ‘hende’:
Nå, hvor klog mener hun så selv hun er?
(Check lige hvor glad hun kan se ud, når man spørger hende om noget hvor hun har et ‘snedigt’ svar).
Synd de ikke har brugt energien på at få hende til at svare på relevante spørgsmål i stedet :o(